The Streaming War – Del 2

The Streaming War – Del 2

I förra inlägget radade jag upp ett flertal streamingtjänster och vi kan förutsätta att det löpande kommer adderas fler till den listan.

Gemensamt för dem alla är att de konkurrerar om vår ”eyeball time” tillsammans med Youtube, Twitch, Fortnite, rea på Boozt, Avanza appen, Instagram, Facebook eller bara random slösurfade på någon www.vadsomhelst.tidsförriv.nu.

Positivt kassaflöde?

Det uppskattas att den totala adresserbara marknaden inom streaming-TV är 213 miljoner hushåll. Det är ett konstant växande segment och ingen aktör är ännu lönsam. Netflix räknar med att få ett positivt kassaflöde under 2022 och på så sätt inte längre behöva extern finansiering för att bygga ut sin portfölj (äntligen). De har hintat att de kan tänka sig lägga ner uppemot 50 miljarder $ under 2022 på egenproducerat material.

Netflix största snackis 2021 var utan tvekan Squid Game. Med den produktionen visade de, att det genom att analysera tittarnas preferenser, skapa en serie som tilltalar i stort sett hela jordens befolkning. 142 millioner hushåll i 94 olika länder hade sett serien redan efter 4 veckor. De räknar också med att fått 4,4miljoner nya abonnenter tack vare serien.

Oavsett hur mycket pengar Squid Game kostade att tillverka är det en spottstyver räknat i den marknadsföring och PR serien har givit.

I Vinnarportföljen finns för tillfället bara Disney inom detta segment, och de är ju inte enbart verksamma inom streaming, snarare tvärtom. Men jag haft både Netflix där jag sålde ut mig alldeles för tidigt (2019) och ljudboksföretaget Storytel.  Jag gillar deras affärsmodell där de löpande köper upp rättigheter och bokförlag. De gör samarbeten med Youtube-profiler som ”I Just Wanna be Cool” och har släppt ljudböcker tillsammans med Avanza. Jag tänker också att det måste vara förhållandevis billigt att låta Björn Kjellman läsa in Harry Potter och sedan kan många generationer barn lyssna på exakt samma inspelning innan den börjar kännas uråldrig. Det är ju bara på senare år som tex. Astrid Lingrens verk börjat kännas lite out of date.

Att äga sin katalog är nyckeln till att behålla kunderna

Det visade Disney när de lanserade Disney+ 2019. De hade redan en stor katalog, ett starkt varumärke och både StarWars och Marvels universum att göra spinoffer på. I Marvels fall verkar ju universum gå att expandera i oändligheten, vilket å andra sidan är rimligt då universum är….. Ja ni fattar..

Netflix har å sin sida köpt upp produktionsrättigheterna till alla böcker från den brittiska författaren Roald Dahl. De planerar att göra flera filmer och serier som utspelar sig i böckernas fantasivärldar. Kanske försöker de kopiera Disneys skolboksexempel om hur man kapitaliserar på sina varumärken och expanderar dess universum.

Disney meddelade nyligen att de överväger att starta en ”gratis” version av Disney+ som är reklamfinansierad. (den sista meningen är vad som inom dramaturgin kallas för plantering. Då jag kommer återkomma till just detta)

Även om det för tillfället inte finns några renodlade innehav inom streaming i Vinnarportföljen. Så återfinns ett företag som säljer reklamplats i segmentet. The Trade Desk. Ett av portföljens äldsta innehav. Hur det kommer sig att jag väljer att behålla dem?, Ja det blir ju ett bra uppslag för kommande inlägg.

Här nedan är nuvarande innehav samt hur de gått sedan inköp. 

På Augeres Discord  publicerar jag i vanlig ordning alla köp/sälj direkt när de sker, samt redovisar vilka aktier jag har på min bevakningslista som ytterligare inspiration