Att göra ingenting kan också vara aktiv Black Friday-handling

Att göra ingenting kan också vara aktiv Black Friday-handling

Imorgon är det Black Friday. Köpfesternas köpfest. I det knasiga landet till väster om oss har denna galenskap pågått sedan 1960-talet. I Sverige var vi förskonade fram till 2013 då det tog fart på allvar, resten är som man säger historia..

Man kan såklart skriva om huruvida butikerna höjer priser inför denna dag, för att sedan rabattera samma vara. Eller hur mycket man kan spara på att köpa saker imorgon istället för idag. Eller hur mycket man kan spara på att faktiskt inte köpa något man inte behöver överhuvudtaget. Men om det handlar ju inte min blogg. Anledningen till att jag spånar kring Black Friday är att jag försökte komma fram till något nytt case till Vinnarportföljen. Finns det något företag som kan tänkas överträffa förväntningarna, vilket kan återspegla sig i aktiekursen. Exempelvis så gick företaget J.D:s aktie upp 4% dagen efter att de redovisade försäljningssiffrorna från Singles Day i år.

För dig som inte orkar läsa längre kommer spoilern här. Det korta svaret är nej, jag kom inte fram till något. För dig som orkar läsa vidare ändå skall jag försöka förklara varför.

Att det finns köplust och nytryckta sedlar att spendera det är vi säkra på. Men frågan är om prylarna vi vill ha går att leverera. Eller får vi kanske nöja oss med bottenskrapet från lagerhyllorna?

För det är nämligen lite rost i distributionskedjan.

Det var många fabriker som stängde ner flera månader under 2020 och alla fraktfartyg låg vid kajen då inga transporter gjordes. Vi konsumenter satt hemma och näthandlade då vi inte spenderade pengar på restauranger och resor. När fabrikerna kom igång skulle allt levereras vilket skapade flaskhalsar i systemet. En sådan flaskhals är hamnen i Los Angeles där 40% av all sjöburen import kommer till USA. För närvarande väntar 111 skepp på att få lägga till och lastas av. Jämför med det tidigare rekordet på 17st innan COVID. Att det sedan beräknas saknas 80 000 lastbilschaufförer i landet för att kunna transportera allting gör ju inte saken bättre heller. Som grädde på moset har kostnaden för att skicka en container från Asien till USA gått upp mer än 6 gånger jämfört med för ett år sedan.

För att sammanfatta: 

De produkter vi vill ha kanske inte går att leverera, och för de som kan levereras har kostnaderna att göra detta ökat avsevärt.

Antingen får handlarna höja priset till slutkunderna eller så får de minska marginalerna. Är det något aktiemarknaden reagerar på så är det sämre lönsamhet trots högre omsättning. Det som skulle kunna rädda upp det hela är ifall köplusten hos oss konsumenter är så stor att det går lura på oss det som finns i lager. Även om det kanske inte var det vi letade efter. För ingenting går ju upp mot ett kap. Eller?

Precis som med en aktie behöver det ju inte vara så att den är köpvärd bara för att den är 30% billigare än igår. Det kan ju bero på en dålig rapport och ny information.

Här är det på sin plats att citera den gamle Warren Buffet

“Price is what you pay, value is what you get” 

För att återknyta till rubriken.

Jag väljer att inte göra någonting alls. Jag kan helt enkelt inte avgöra vad alla ingredienser i denna soppan av kommer smaka. Och visst är det tråkigt att som i mitt fall lägga ner tid på att fundera kring vilka aktier man skall ta in för att dra slutsatsen att inte göra någonting alls. Ungefär lika tråkigt som att gå på Black Friday-rea och inte handla någonting. 

Alltså inga nya innehav i Vinnarportföljen bara lite trimmade positioner i befintliga., Läs mina senaste köp- och sälj här.

Här nedan är nuvarande innehav samt hur de gått sedan inköp. 

För er som är medlemmar hos Augere publicerar jag alla köp/sälj direkt när de sker, samt redovisar jag vilka aktier jag har på min bevakningslista som ytterligare inspiration. Nedan kan ni se de bolag jag följer just nu!


Följ Vinnarportföljen och få alla köp och sälj hos Augere,